NAUKA LICZB - kiedy i od czego zacząć?

NAUKA LICZB DLA 2-4 LATKÓW  + ZABAWY, KTÓRE W TYM NAM POMOGĄ.



Czy nauka liczb to nauka liczenia? A może nauka przeliczania? 
Na początek trochę teorii wprowadzającej nas w świat matematyki dziecięcej, rozwoju umiejętności i kompetencje matematycznych. 

 Dziecięce Liczenie - jest  cała wiedza liczbach i umiejętność z nimi związane jakie dziecko posiądzie przed pójściem do pierwszej klasy. 
Duży wpływ na poszerzanie wiedzy i zdobywanie umiejętności ma obserwacja sytuacji z życia codziennego oraz czynny udział w nich.

Liczby  służą nam do ;
do przeliczania, określania miejsca w 
szeregu czy do określania wyniku 
pomiaru. Mowa tu o aspektach liczby, mamy ich aż 4. Pierwsze dwa aspekty (kardynalny, porządkowy) Rozwijane  są u dzieci w wieku przedszkolnym a pozostałe dwa na następnych szczeblach  edukacji. 
1. aspekt kardynalny (mnogościowy) - Liczba kardynalna
- liczba użyta do przeliczania zbioru, liczba 
określająca moc zbioru, liczba określająca 
liczbę elementów w zbiorze, liczba kardynalna 
zbioru.
• Odpowiada na pytanie: 
- Ile elementów ma dany zbiór
2. aspekt porządkowy - Liczba porządkowa
- określa miejsce elementu w szeregu,
- informuje, który element jest rozpatrywany.
• Odpowiada na pytanie: 
- Który z kolei? Na którym miejscu?
3. aspekt miarowy
4. aspekt algebraiczny

Przeliczanie - to liczenie każdego przedmiotu z wyodrębionego zbioru.
Dziecięce przeliczanie - tworzenie schematu przeliczania. Dziecko zauważa, że
policzony musi być każdy przedmiot z wyodrębnionego zbioru, że może być on policzony tylko raz, wskazany jednym gestem-ruchem, wypowiedziany jednym liczebnikiem. 


"Jestem przekonana, że nie ma sensu wyjaśniać 
dziecku, jak się liczy. Ono i tak nie zrozumie tego, co tłumaczy dorosły. Trze-
ba zachęcać dziecko do liczenia, pokazywać, jak się liczy, liczyć razem z nim, 
podpowiadać liczebniki itd. W czasie takiego treningu dziecko samo zbuduje 
swój schemat liczenia. Dzieci przedszkolne, a szczególnie sześciolatki, muszą 
bardzo często liczyć, aby w ich umysłach taki schemat się ukształtował. Bez 
umiejętności liczenia nie będzie szkolnych sukcesów." / Edyta Gruszczyk- Kulczyńska






 ZABAWY WSPIERAJĄCYCH NAUKĘ LICZb

Pamiętaj zawsze wspólna zabawa poprzez współpracę, nakierowane, poprawianie dziecka przyniesie lepsze efekty. 


- rozmawiajcie o liczbach w każdej możliwej sytuacji, licz sama dla siebie gdy dziecko to słyszy, licz na zakupach z dzieckiem np. potrzebujemy trzy bułki, razem na głos liczycie każdą włożoną bułkę do koszyka, w domu rozpakowując zakupy możesz zapytać dziecko ile kupiliście bułek i znowu z nim licząc sprawdzić, 

- pisanie liczb ; możemy kreślić liczby na tacce z kaszą, z pofarbowane ryżem, rysować palcem po plecach, prowadzić palcem po wcześniej przygotowanych kartach sensorycznych przedstawiających liczby, 

- rysowanie po śladzie, np.  jezdzanie autem po ulicach przedstawiających kolejne liczby(utrwalenie ruchu ręką), układanie guzików na wcześniej narysowanych planszach lub wyklejanie ich plastoliną.

- układanie klocków w odpowiedniej ilości, budowanie wieży z odpowiedniej ilości klocków,

- patyczki laryngologiczne i inne doznania sensoryczne, 

- rzucanie kostką do gry i dopasowanie odpowiedniej ilości elementów, rzuć kostką i skacz- klaszcz tyle razy ile wypadło oczek,


- wierszyki matematyczne, rymowanki,


- matematyczne menory, przygotowujemy karty z liczbami od 1 do 10 x 2 , na początku szukamy z dzieckiem par pośród kart odwróconych liczbami do góry, następnie odwracamy i szukamy par już z zasłoniętymi liczbami. 





Komentarze

Popularne posty