Montessori ... Taka moda? A może to coś więcej?
Montessori taka na czasie, taka moda?
A może coś w tym jest?
Czy Monte zawsze jest Monte?
A może coś w tym jest?
Czy Monte zawsze jest Monte?
Montessori zainteresowała mnie już na studiach. Były to chyba ćwiczenia z pedagogiki przedszkolnej... Gdy naszym zadaniem na zaliczenie było przygotowanie prezentacji na temat prekursorów pedagogiki przedszkolnej.
Maria Montessori jest jednym z nich, dumnie staje w szeregi obok Jana Henryka Pestalozziego, Carla Orffa, Owidiusza Decroly,
Friedrich Wilhelm Fröbel(Froebel) , Celestyn Freinet - może kiedyś uda mi się również omówić ich "koncepcję".
To kim będziemy, jak będziemy postrzegać świat, skąd czerpać radość i przyjemność. Jak podchodzić do życia. Kształtuje się od najmłodszych lat.
Dlatego warto mieć to na uwadze ...
Maria Montessori (1870 – 1952) włoska lekarka i twórczyni innowacyjnego systemu pedagogicznego, który pozwalał dziecku wszechstronnie się rozwijać, wspierał jego spontaniczność i twórczą aktywność.
Odkryła zjawisko "Polaryzacji uwagi" polega ono na długim, głebokim skoncentrowaniu się nad wykonywanym zadaniem. --->> następnym etapem jest "Normalizacja" czyli osiągnięcie równowagi wewnątrz psychicznej z otaczającym światem.
By tak się stało, musi zostać spełnionych parę warunków między innymi :
- o przygotowanie otoczenia,
- pomocy rozwojowych,
- osób dorosłych - nauczycieli, opiekunów.
To dzięki obserwacji Montessori zauważyła, że u dzieci pojawiają się odpowiednie zachowania, reakcje będące odpowiedzią na bodźce wpływające z otaczającego je środowiska. Znaczące dla rozwoju dzieci, Fazy Wrażliwości.
"Gdy we wrażliwej fazie dojdzie do popularyzacji uwagi, dziecko uczy się bardzo efektywnie"
Fazy wrażliwe chronologicznie :
Od urodzenia do 6 lat, występuje duża wrażliwość na język (mówiony i pisany). Zainteresowanie cyframi i literami zaczyna się ok 3,5 r.ż. i odpowiednia stymulacja może prowadzić do chęci nauki pisania, a trochę później ok 4,5- 5, 5 r. ż następuje okres zainteresowania czytaniem. Równie ważny jest ruch (aktywność fizyczna). Dziecko interesuje się zachowaniami społecznymi choć najlepiej czuje się w domu. Warto zwrócić uwagę na wrażliwość na porządek, występująca ok 3 roku życia. Dziecko zaczyna być świadome swojej osobowości, zaczyna dostrzegać bodźce z otaczającego go świata ( dlatego ważne jest by wokół dziecka przestrzeń była zorganizowana)
Od 6 lat do 12 lat, występuje faza na moralność, wrażliwość, sprawiedliwość, dobro i zło, odczucia religijne. Dziecko zauważa, że w pewnych grupach społecznych panują normy i zasady, wartości. Występuje zainteresowanie zwierzętami i roślinami, światem. Poszukuję odpowiedzi na nurtujące pytania.
Od 13 lat do 18 lat, występuje wrażliwość związana z godnością, odpowiedzialnością i wiarą w własne możliwości. Dziecko zaczyna tworzyć swój własny system wartości, mieć swoje zdanie. A wszystko po to by zacząć się usamodzielniać.
"Sukces zależy od wiary we własne siły, od świadomości własnych uzdolnień, i wielorakich zastosowań"
Pedagogika Montessori to nic innego jak podejście do DZIECKA, indywidualne, wspierające, nakierowujące i konsekwentne działania wspomagające rozwój dzieci na wielu obszarach. Obserwując i towarzysząc mu w pokonywaniu trudności jak i osiąganiu następnych etapów. Uwzględniając fazy wrażliwe ułatwiamy zdobywanie wiedzy w danej dziedzinie czy wspieramy rozwój nowych umiejętności, które tylko w danym momencie (fazie wrażliwej) będą łatwiej przyswajane.
CDN
Komentarze
Prześlij komentarz