NAUKA LICZB - kiedy i od czego zacząć?
NAUKA LICZB DLA 2-4 LATKÓW + ZABAWY, KTÓRE W TYM NAM POMOGĄ.
Czy nauka liczb to nauka liczenia? A może nauka przeliczania?
Na początek trochę teorii wprowadzającej nas w świat matematyki dziecięcej, rozwoju umiejętności i kompetencje matematycznych.
Dziecięce Liczenie - jest cała wiedza liczbach i umiejętność z nimi związane jakie dziecko posiądzie przed pójściem do pierwszej klasy.
Duży wpływ na poszerzanie wiedzy i zdobywanie umiejętności ma obserwacja sytuacji z życia codziennego oraz czynny udział w nich.
Liczby służą nam do ;
do przeliczania, określania miejsca w
szeregu czy do określania wyniku
pomiaru. Mowa tu o aspektach liczby, mamy ich aż 4. Pierwsze dwa aspekty (kardynalny, porządkowy) Rozwijane są u dzieci w wieku przedszkolnym a pozostałe dwa na następnych szczeblach edukacji.
1. aspekt kardynalny (mnogościowy) - Liczba kardynalna
- liczba użyta do przeliczania zbioru, liczba
określająca moc zbioru, liczba określająca
liczbę elementów w zbiorze, liczba kardynalna
zbioru.
• Odpowiada na pytanie:
- Ile elementów ma dany zbiór
2. aspekt porządkowy - Liczba porządkowa
- określa miejsce elementu w szeregu,
- informuje, który element jest rozpatrywany.
• Odpowiada na pytanie:
- Który z kolei? Na którym miejscu?
3. aspekt miarowy
4. aspekt algebraiczny
Przeliczanie - to liczenie każdego przedmiotu z wyodrębionego zbioru.
Dziecięce przeliczanie - tworzenie schematu przeliczania. Dziecko zauważa, że
policzony musi być każdy przedmiot z wyodrębnionego zbioru, że może być on policzony tylko raz, wskazany jednym gestem-ruchem, wypowiedziany jednym liczebnikiem.
"Jestem przekonana, że nie ma sensu wyjaśniać
dziecku, jak się liczy. Ono i tak nie zrozumie tego, co tłumaczy dorosły. Trze-
ba zachęcać dziecko do liczenia, pokazywać, jak się liczy, liczyć razem z nim,
podpowiadać liczebniki itd. W czasie takiego treningu dziecko samo zbuduje
swój schemat liczenia. Dzieci przedszkolne, a szczególnie sześciolatki, muszą
bardzo często liczyć, aby w ich umysłach taki schemat się ukształtował. Bez
umiejętności liczenia nie będzie szkolnych sukcesów." / Edyta Gruszczyk- Kulczyńska
ZABAWY WSPIERAJĄCYCH NAUKĘ LICZb
Pamiętaj zawsze wspólna zabawa poprzez współpracę, nakierowane, poprawianie dziecka przyniesie lepsze efekty.
- rozmawiajcie o liczbach w każdej możliwej sytuacji, licz sama dla siebie gdy dziecko to słyszy, licz na zakupach z dzieckiem np. potrzebujemy trzy bułki, razem na głos liczycie każdą włożoną bułkę do koszyka, w domu rozpakowując zakupy możesz zapytać dziecko ile kupiliście bułek i znowu z nim licząc sprawdzić,
- pisanie liczb ; możemy kreślić liczby na tacce z kaszą, z pofarbowane ryżem, rysować palcem po plecach, prowadzić palcem po wcześniej przygotowanych kartach sensorycznych przedstawiających liczby,
- rysowanie po śladzie, np. jezdzanie autem po ulicach przedstawiających kolejne liczby(utrwalenie ruchu ręką), układanie guzików na wcześniej narysowanych planszach lub wyklejanie ich plastoliną.
- układanie klocków w odpowiedniej ilości, budowanie wieży z odpowiedniej ilości klocków,
- patyczki laryngologiczne i inne doznania sensoryczne,
- rzucanie kostką do gry i dopasowanie odpowiedniej ilości elementów, rzuć kostką i skacz- klaszcz tyle razy ile wypadło oczek,
Komentarze
Prześlij komentarz